Legaturi de ski de tura – Capitolul 4 - Legaturi usoare, in puncte

Legaturi de tura – Cap.4 Lighter Tech Bindings(usoare, in puncte)
Continuare la articolul Legaturi de tura – Cap.3 – Heavier Tech Bindings (grele, in puncte)
Legaturile de ski de tura Lighter Tech Bindings (usoare, in puncte) sunt o categorie cu foarte multe modele, o categorie cu o cerere in permanenta crestere. Cea mai mare problema a legaturilor in puncte a fost declansare nedorita pe fata.Cu cat schiul era mai lat, mai lung sau mai greu, cu cat schiorul era mai agresiv, cu atat mai des apare aceasta problema. O foarte lunga perioada de timp am combatut aceasta problema prin blocarea pe pozitia de tura a piesei din fata. Disparea aceasta problema, aparea riscul sa te accidentezi. Marea batalie s-a dat pe realizarea unui sistem care sa ofere un release optim fara a compromite greutatea legaturi si transmisia.
Legatura de tura Dynafit Rotation ST 10, 12, 14
– diferenta dintre modele este data de valoare maxima a DIN-ului (max. 10, 12 sau 14)
Piesa din fata este rotativa si asigura o distribuire buna a presiuni din pini, iar piesa de pe spate este amplasat pe o sina cu arc, care o face sa functioneze foarte asemanator cu o legaturi de alpin. Desemenea, cei de la Dynafit au intarit mult noul model si asta doar cu un mic adoas de greutate. Toate aste au dus la obtinerea certificarii TÜV-certified safety pentru cei de la Dynafit.
Greutate – 599 g ST 10
Gama de schiuri – pana la 183 lungime si cu latimi la mijloc intre 75 si 100 mm , greutate intre 1200 si 1600 g/ buc
Puncte forte – transmisie buna, sina pe arc in spate care asigura influente minime in flexul schiului, sistemul de ghidare a claparului in Pini, foarte usor de manevrat. Bine gandita, astfel incat trecerea de la legaturi normale la legaturi in puncte sa fie usoara pentru oricine, constructia este robusta.
Puncte slabe – transmisie slaba pe schiuri mai late de 100 mm la mijloc si pe modele grele. Faptul ca si parte din fata este rotativa reduce mult presiune maxima pe care legatura o suporta. Pe suprafete denivelate sau cu zapada inghetata legatura incepe sa declanseze claparul atunci cand este supusa la o presiune ridicata. Un alt aspect problematic este faptul ca modelul nu are frane detasabile, care sa fie schimbate in functie de schiul pe care se monteaza. Atentie mare cu ce frane va comandati legatura.
Nota – 3,5 din 5.
De unde cumpar? www. AbsolutOutdoor.ro
Site Producator – http://www.dynafit.com
Legaturi de tura G3 Ion (G3 ION 10 si 12)
G3 Ion este o legatura de tura finisata si functionala. Modelul este usor de folosit si arata foarte bine.
Greutate – 585 g
Gama de schiuri – pana la 180 lungi si cu latimi la mijloc intre 80 si 100 m , greutate inte 1200 si 1600 g/ buc
Puncte forte – un model care functioneaza foarte bine, usor de folosit, care ofera o transmisie buna pe schiuri nu foarte late si nu foarte grele. Arcul pe spate este puternic si calcaiul raspunde bine.
Puncte slabe – modelul este ingust si transmisie incepe sa devina slaba cand schiul trece de 95-96 la mijloc. Parte din fata, care este fixa, se poate declanseaza accidental. Spatele este fix, agata claparul cand mergi la tura si treci peste denivelari si blocheaza destul de mult flexul schiului, la vale. Am avut senzatia unui vechi Dynafit Radical, usor mai stilizat, dar cu acceleasi probleme.
Nota – 3.8 din 5.
De unde cumpar? www.evo.com
Site Producator – http://us-store.genuineguidegear.com/products/ion-12
Legatura de tura Atk Raider 12, 14 ( din sezonul 2021-2022 si o varinate de 16)
– cand ma gandesc la ATK imi apare imediat in minte gama lor de race, excelentele legaturi de 105 si 110 g, finisate impecabil si foarte rezistente. Noua serie de free-touring de la ei este si e foarte buna. ATK ne oferta la doar 330 de g/ bucata o legatura cu o trnasmise similara cu ce ofera Dynafit la 600 g.
Greutate – 350 g/buc
Gama de schiuri – sub 180 cm , intre 70 si 89 la mijloc, greutati intre 900 si 1400 g/buc
Puncte forte – usoara si destul de lata ca sa asigure o transmisie excelenta pe schiuri pana in 1800 g si cu o latime de pana la 102 mm la mijloc. Spate pe sina cu arc care asigura influente minime in flexul schiului Sistemul de frane este ingenios si functioneaza bine. O gama variata de trepte de inaltare si posibilitatea de reglare pe trei trepte a fortei de strangere din bratelor fata.
Puncte slabe – sistemul de blocare al franei este simplu, dar duraza pana te obisnuiesti daca vrei sa il blochezi atunci cand ai schiul in picioare.
Nota – 4,5 din 5
De unde cumpar? https://www.absolutoutdoor.ro/legaturi-ski-de-tura-ski-de-tura_214-marci-atk.html
Site Producator – http://www.atkrace.it
Legatura de ski de tura Diamir Vipec 12
– primul contact cu Vipec a fost atunci cand un foarte bun prieten m-a rugat sa ii montez o pereche primita ca sponsorizare. Am acceptat din curiozitate, nu apucaseam sa ating inca modelul. Am scos din cutie primul varf si am observant ca era prins cu un elastic. In urmatoarea secunda elasticul a plesnit si legatura, pur si simplu s-a imprastiat in 10 bucari pe jos. Am muncit 10 min sa o pun la loc. Senzatia de plastic ieftin intalnita la gama Diamir apare si aici. Apoi a urmat testul. Sistemul de fata parca a fost gandit doar sa arunce claparul afara. Exista un reglaj de unde poti sa tensionezi arcul, dar nu se simte aproape nici diferenta de la minim la maxim. Ideea dupa care este construit spatele pare ingeniosasa, dar plasticul legaturi pare sa cedeze de fiecare data cand faci o manevra de trecere de la o pozitie la alta. Plus ca funcioneaza destul de greu cand se incarca cu zapada. Cei de la Dimair refuza sa faca legaturi de tura functionale.
Nota mea – 2,5 din 5
De unde cumpar? http://www.diamir.com/en/
Site Producator – http://www.diamir.com/en/
Legaturi de ski de tura Salomon MTN / Atomic T BACKLAND TOUR
Ca orice compania de pe piata, si cei de la Salomon/ Atomic incearca sa prinda o felie din segmentul acesta. Modelul lansat de ei catareste doar 650 g/ pereche in varianta cu frane si 592 g/pereche ce fara frane. Sistemul de trecere de la ski la tura este destul de ingenios, in rest legatura nu aduce nimic nou.
Greutate – 650 g/ pereche in varianta cu frane si 592 g/pereche cea fara frane
Gama de schiuri – sub 180 cm , intre 70 si 89 la mijloc, greutati intre 900 si 1400 g/buc
Greutate – 650 g/ pereche in varianta cu frane si 592 g/pereche cea fara frane
Gama de schiuri – sub 180 cm , intre 70 si 89 la mijloc, greutati intre 900 si 1400 g/buc
Puncte tari - greutatea redusa. Am sperat ca o sa pot sa spun ca si sistemul de trecere de la ski la tura este grozav, dar se manevreza destul de greu cu manusi groase, iar in modul tura este destul de inalt, deranjat in zonele mai putin inclinate
Puncte slabe - baza este destul de mica, legatura nu merge pe schiuri foarte late. Gradul de securitate este foarte scazut, mai ales la variantele cu arc puternic(de la 8 in sus), declansarea la viteze mici este inexistenta, riscul de accidentare este mare. DIN-ul nu este reglabil, trebuie efectiv sa schimi arcul legaturii.
Nota mea - 2,5 din 5
Un model pe care inca nu l-am testat este cel de la Plum, Guide. L-am avut in mana si pare bine facut, dar la fel ca G3 Ion, foloseste concepte invechite. Am testa de curand legatura Trab Atacco. Intre timp se pare ca Trab a renuta la acest model. Sistemul “inovativ” din spate era gandit pentru un numar foarte mic de modele de clapar, blocarea franelor era un chin. Noua lor legatura, Trab Titan Vario 2, pare ceva mai bine facuta, merge pe sistemul clasic al legaturilor in puncte.